Tuesday, August 26, 2008

SENILUKIS UNTUK DIRIKU


Sejak aku mula memegang pensel dan pemadam,habis kertas yang aku capai dekat rumah malah dinding juga jadi mangsa tangan vandalisme aku.Aku tak tahu apa-apa masa aku kecik,yang aku tahu aku rasa seronok bila buat contengan yang tah hapa-hapa kat dinding rumah dan kertas-kertas koyak rabak yang berselerakan diruang tamu rumah aku pada tahun 1987 suatu ketika dahulu. Bila aku besar sikit aku dah mula demand nak pakai water color PANDA yang kecik itu dan selalu beli dan hilang letak merata-rata.Kadang-kadang benda alah itu pun best jugak bila aku main picit-picit dan keluar macam ubat gigi dan mulai mearnai muka dan tangan aku seolah-olah anak Red Indian yang terlepas dari dakapan seorang ibunya dari sana.Bila aku besar lagi sikit,bagi aku lebih kepada penggunaan mata pensil sebab aku jatuh cinta dengan hasil seni halus lakaran hitam putih.Aku praktis tiap-tiap hari dirumah.Bosan pun kadang-kadang ada jugak tapi aku melukis jer.Bila pensel dan pemadam hilang dari pandangan mata aku dari atas dan bawah serta dalam laci meja,aku mula memekik dalam bilik sorang-sorang macam orang tengah berkawad.Aku malas nak cari,ada duit seringgit dua aku amik terus pergi beli.Kertas Drawing Block pun kadang-kadang hilang jugak,tu pun kena pegi beli lagi.Bila aku dah ada kelulusan Diploma dan Ijazah Grafik,aku dipaksa bekerja dengan bapak aku buat grafik untuk bisnes advertising beliau.Aku mula bosan tak keruan dan jadi malas sebab setiap kali buat bukan satu..malah satu kerja itu nberkali-kali aku buat disebabkan client dia yang macam sial itu selalu ubah headline dan tarikh serta gambar-gambar yang tah hapa-hapa.Bapak aku cakap "customers is always right".Ayat itu lah buat aku hilang sabar setiap masa.Alhamdulillah ALLAH swt masih panjang kan umur aku lagi dan aku mampu bangun tidur setiap kali aku bangkit dari lena yang panjang setiap malam.Aku mula mengerti kerja aku sebagai seorang pelukis hanya sebagai hobi dan masih belum bersedia untuk di komersilkan lagi walaupun wahlhalnya ramai yang berkata pada aku,"ABE,you got maximum package to become the greatest artist of fine art!".Ayat yang buat aku berkobar-kobar dan semangat aku makin kencang,aku mula melukis kembali seperti anugerah yang diberikan oleh Tuhan Yang Maha Esa untuk aku teruskan tulang empat kerat aku ini meneruskan perjuangan aku untuk diri sendiri.

No comments: